loading...

لوسیفر

کمبود ویتامین هایی که با سیاهی دور چشم مرتبط است شامل ویتامین های E، D، ویتامین K، A و B12 می شود. علاوه بر آن، کمبود آهن نیز یکی از دلایل اصلی سیاهی دور چشم است. بیایید مشکل را بیشتر روشن کنیم. گاهی

snow بازدید : 150 سه شنبه 17 مرداد 1402 نظرات (0)

کمبود ویتامین هایی که با سیاهی دور چشم مرتبط است شامل ویتامین های E، D، ویتامین K، A و B12 می شود. علاوه بر آن، کمبود آهن نیز یکی از دلایل اصلی سیاهی دور چشم است. بیایید مشکل را بیشتر روشن کنیم.

گاهی اوقات سیاهی دور چشم حتی زمانی که به خوبی استراحت و آرامش دارید، دوباره ظاهر می شود. اگر اینجا هستید تا بدانید سیاهی دور چشم اثر کمبود چه ویتامینی است، به مقاله درستی توجه کرده اید. برای دریافت پاسخ به برخی از سؤالات شما در مورد این وضعیت، به خواندن ادامه دهید.

سیاهی دور چشم کمبود چه ویتامینی است

آهن

ظاهراً کمبود آهن می تواند عاملی برای سیاهی دور چشم باشد. اگر با علائم دیگری همراه باشد، یعنی. هنگامی که بدن آهن کافی دریافت نمی کند، تولید هموگلوبین را که وظیفه حمل اکسیژن در بافت ها را بر عهده دارد، مختل می کند.

کمبود آهن معمولاً خود را به صورت کم خونی نشان می دهد و مردم اغلب از آن بی اطلاع هستند. علائم شامل سرگیجه، خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، درد یا تورم زبان، احساس خزیدن در پاها و ضربان قلب نامنظم است. بیماران همچنین ممکن است هوس های عجیب، ضعف، سردرد و ناخن های شکننده را تجربه کنند. به دلیل کمبود اکسیژن و گردش خون ضعیف، برخی دست‌ها و پاهای سردی دارند.

همانطور که متوجه شده اید، یکی از نشانه های بارز آن رنگ پریدگی پوست است. به خصوص در صورت که پوست ظریف تر است، مشهود است. ناحیه اطراف چشم شما حتی نازک تر است و رگ های خونی را از زیر به راحتی نشان می دهد. این بدان معنی است که وقتی رنگ رگ های خونی تغییر می کند، روی پوست اطراف چشم قابل تشخیص است.

علل اصلی کم خونی فقر آهن عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی نامتعادل و دریافت نامناسب آهن، اندومتریوز و خونریزی داخلی است. گاهی هیچ کدام از اینها مقصر نیستند. بیماران ممکن است آهن کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنند، اما شرایط خاصی مانند بیماری سلیاک ممکن است جذب کافی مواد مغذی را غیرممکن کند. جراحی روده می تواند تاثیر مشابهی بر روده داشته باشد.

برای اینکه متخصصان تشخیص دهند که آیا فردی از این کمبود رایج رنج می‌برد، باید شمارش کامل خون را انجام دهند که شامل اجزای زیر است: هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول‌های سفید (WBC)، گلبول‌های قرمز (RBC) و پلاکت‌ها. ممکن است برای شناسایی شدت کم خونی، آزمایش خون اضافی تجویز شود. به عنوان مثال، سطح فریتین، سطح آهن در خون و رنگ و اندازه گلبول های قرمز آزمایش های عالی برای انجام این کار هستند.

اگر به کمبود آهن مشکوک هستید، باید یک قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بگذارید و موضوع را مطرح کنید. با خوردن انواع غذاها مانند تخم مرغ، میوه های خشک، گوشت قرمز و گوشت بدون چربی، دانه کدو حلوایی، لوبیا، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ دار می توان از این مشکل پیشگیری کرد.

مکمل های آهن برای کسانی که با کمبود مواجه هستند در دسترس است. سپس دوباره، شما باید با یک متخصص صحبت کنید که چه محصولی را و چه زمانی مصرف کنید. ممکن است لازم باشد سطح آهن خود را هر 2 تا 3 ماه یکبار آزمایش کنید تا ببینید آیا درمان تأثیر دارد یا خیر.

با رفع این مشکل، نه تنها با سیاهی دور چشم مبارزه خواهید کرد، بلکه وضعیت سلامت کلی خود را نیز بهبود می بخشید.

آیا ویتامین D به کاهش سیاهی زیر چشم کمک می کند؟

اگرچه شواهد علمی مبنی بر اینکه ویتامین D می تواند تأثیر مستقیمی بر ناحیه زیر چشم داشته باشد وجود ندارد، اعتقاد بر این است که چشم های پف کرده و حلقه های تیره در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، به ویژه زنان بالای 40 سال، غالب است. در واقع، ممکن است به این دلیل یک فرد 4.7 سال از سن واقعی خود پیرتر به نظر برسد.

ویتامین D یک ماده مغذی اصلی است که بدن به تنهایی قادر به ساخت آن نیست. به غیر از عملکرد آن به عنوان یک ویتامین، به عنوان یک هورمون عمل می کند، به این معنی که مسئول فرآیندهای متعددی است. ما به ندرت به آن فکر می کنیم زیرا می دانیم که آن را از خورشید دریافت می کنیم. این چیزی است که سال ها به ما گفته شده است.

با این حال، ممکن است بخواهید دانش خود را به روز کنید. برخی از مناطق جغرافیایی نسبت به سایرین کمتر آفتاب می گیرند، که باعث می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید کوتاه مدت و ناکافی باشد. با اضافه کردن این واقعیت که ما دوست داریم با استفاده از کرم ضد آفتاب از اشعه های مضر فرابنفش محافظت کنیم، دستورالعملی برای کمبود ویتامین D دریافت می کنیم.

سایر منابع ویتامین D عبارتند از: گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، ماهی روغنی، غلات غنی شده و جگر.

سیاهی دور چشم کمبود چه ویتامینی است

کمبود ویتامین K

مشکل ویتامین K چیست؟ اکنون ویتامین K1 وجود دارد که انعقاد خون (لخته شدن خون) را تنظیم می کند و همچنین ویتامین K2 وجود دارد که برای انتقال کلسیم به مکان های مناسب و کنترل سطح آن عمل می کند. این یکی برای جذب مناسب ویتامین D ضروری است.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از: گوجه فرنگی، گل کلم، شلغم و انار. تا آنجا که به کاربرد خارجی مربوط می شود، یک کرم رفع سیاهی دور چشم حاوی ویتامین K می تواند روی رگ های خونی اطراف چشم شگفتی ایجاد کند.

ناگفته نماند که آزمایش خون به شما کمک می‌کند سطح ویتامین‌های D2 و D3 خود را بررسی کرده و مطابق با آن عمل کنید. می توانید مکمل ها را از هر داروخانه ای مصرف کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که باید نوعی چربی را در کنار مکمل مصرف کنید تا راحت‌تر جذب شود. ویتامین K نیز محلول در چربی است.

کمبود ویتامین B12 و سیاهی دور چشم؟

آخرین ویتامینی که باید در مورد آن صحبت کرد B12 است. ارتباط قوی با آهن و تولید گلبول های قرمز خون دارد. هنگامی که سطح B12 پایین باشد، احتمالاً کمبود آهن رخ می دهد. B12 همچنین به ساخت مغز استخوان کمک می کند. به طور کلی، ویتامین های B برای متابولیسم و ​​تولید انرژی بسیار مهم هستند.

از قضا، اگر در بدن وجود نداشته باشند، می توانند الگوهای خواب را مختل کنند، که ممکن است سیاهی دور چشم را تشدید کند و پوست شما را کدر کند. آنها در غذاهایی مانند گوشت، جگر، شیر، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، تخم مرغ، آجیل و غذاهای دریایی یافت می شوند.

بیشتر بخوانید: برای سیاهی دور چشم چی خوبه

چه ویتامینی برای سیاهی زیر چشم مفید است؟

پاسخ کوتاه ویتامین E و A است. اولی گروهی از ویتامین ها هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند و برای پوست مفید هستند. هیچ راهی وجود ندارد که در مورد توانایی آن در مبارزه با رادیکال های آزاد، رادیکال هایی که باعث می شوند ما سریعتر بیمار شویم و پیر شویم، نشنیده باشید. روغن ویتامین E در داروخانه ها در غلظت های مختلف موجود است و می توان آن را مستقیماً در ناحیه زیر چشم استفاده کرد. هر شب قبل از خواب چند قطره از محتویات آن را روی پوست اضافه کنید. آن را با حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید و بگذارید یک شب به همین صورت بماند.

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، کمبود ویتامین E می تواند نقش مستقیمی در ظاهر شما داشته باشد. از این رو، منطقی است که از آن برای بازیابی ظاهر تازه خود استفاده کنید.

لطفا توجه داشته باشید که روغن ویتامین E به صورت خارجی عمل می کند در حالی که مکمل های ویتامین E مصرف می شوند و در داخل اثر می کنند. در حالی که فرم قرص فواید زیادی برای سلامت چشم و عملکرد کلی سیستم ایمنی دارد، اما برای همه خوب نیست و باید با پزشکان متخصص صحبت شود.

در حال حاضر، در مورد ویتامین A. دهه هاست که بحث این است که چگونه ویتامین A می تواند بر علائم پیری اطراف چشم تأثیر بگذارد. کرم های موضعی حاوی ماده مغذی گفته شده به عنوان رتینوئید شناخته می شوند و می توانند روی ناحیه اطراف چشم معجزه کنند. آنها نه تنها ظاهر سیاهی دور چشم را کاهش می دهند بلکه تولید کلاژن را به شدت افزایش می دهند.

غذاهایی که مصرف خوبی از ویتامین A دارند عبارتند از پنیر، پاپایا، هویج، تخم مرغ و سیب زمینی شیرین.

آیا ویتامین C سیاهی زیر چشم را از بین می برد؟

بستگی به علت سیاهی زیر چشم دارد. اگر هایپرپیگمانتاسیون باشد، ویتامین C، که دارای خواص روشن کنندگی است، می تواند به یکنواخت شدن رنگ و کاهش سیاهی و تیرگی پوست کمک کند.

بر کسی پوشیده نیست که ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است. هنگامی که روی پوست اعمال می شود، به عنوان یک سپر محیطی در برابر رادیکال های آزاد و آسیب های اکسیداتیو که تمایل به ایجاد چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون دارند، عمل می کند.

برخی از فرمول ها با گذشت زمان کارایی کمتری خواهند داشت و پایداری و قدرت فوق العاده ویتامین C را به خطر می اندازند. به همین دلیل است که باید با متخصص پوست یا متخصص دیگری در مورد محصولی که این کار را انجام می دهد مشورت کنید.

کرم‌های دور چشم مختلفی در بازار وجود دارد که سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی هستند که به کاهش رنگ و پف کمک می‌کنند. آنها می توانند به کاهش ظاهر سیاهی کمک کنند. امتحان کردن هر برند ویتامین C می تواند برای بودجه شما مضر باشد، به همین دلیل است که باید در مورد آن هوشمندانه عمل کنید. بهترین گزینه این است که نیازهای خود را با یک متخصص پزشکی در میان بگذارید. کسی که می داند چه کار می کند. آنها پوست شما را برای تعیین کمبود مواد مغذی مورد آزمایش قرار می دهند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که حداقل سه ماه طول می کشد تا کرم دور چشم یا سرم حاوی ویتامین C واقعاً جادوی خود را انجام دهد، بنابراین اگر می خواهید نتیجه بگیرید باید صبور باشید. اگر محصول به درستی کار نکند، اشکالی ندارد. این موارد زمان بر است و سازگاری با روتین مراقبت پوست بسیار حیاتی است.

اضافه کردن ویتامین C بیشتر در رژیم غذایی ضرری ندارد. به سیستم گردش خون سالم اضافه می کند. غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی هستند عبارتند از جعفری، گوجه فرنگی، مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکسل، فلفل سبز و سایر مواد غذایی.

سیاهی دور چشم کمبود چه ویتامینی است

بیشتر بخوانید: سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است

چه غذاهایی باعث سیاهی دور چشم می شوند؟

خود غذا یکی از دلایل اصلی سیاهی دور چشم است. برخی از غذاها باعث واکنش های آلرژیک می شوند که ممکن است در برخی افراد منجر به سیاهی زیر چشم شود. این لیست شامل بادام زمینی، سفیده تخم مرغ، صدف، شکر، شکلات، نخود فرنگی، گندم، سویا، خردل و مرکبات است اما این لیست قطعی نیست. هر کسی در هر زمانی ممکن است به یک ماده یا یک عامل محیطی واکنش آلرژیک نشان دهد.

سایر علت های احتمالی تیرگی زیر چشم

  • ارثی: سیاهی زیر چشم ممکن است از نسلی به نسل دیگر همراه با گودی های چشم منتقل شود.
  • خستگی و کم خوابی: همه می دانند که کمبود خواب می تواند برای انسان مضر باشد و معمولاً بیشتر از هر جای دیگری در بدن روی پوست چشم تأثیر می گذارد.
  • اگزما: اگزما ممکن است باعث خارش، تورم و پوسته پوسته شدن پوست شود. گاهی اوقات ممکن است باعث تیرگی زیر چشم شود.
  • آلرژی: شناخته شده است که آلرژی علاوه بر احتقان و سایر مشکلات در قسمت فوقانی بدن باعث سیاهی دور چشم می شود.
  • استرس: استرس می تواند هر اینچ از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب بیشتر در صورت شما ظاهر می شود. همراه با کمبود خواب، تأثیر زیادی بر ظاهر شما دارد. وقتی سطح استرس خود را به حداقل برسانید، می توانید از شر سیاهی دور چشم خلاص شوید.

آیا قهوه برای سیاهی زیر چشم مفید است؟

بله، کافئین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی غنی می تواند از شر سیاهی دور چشم خلاص شود. اگر مستقیماً در ناحیه زیر چشم (و در هر جایی برای این موضوع) استفاده شود، می تواند پوست را شاداب و سفت کند. حقیقت این است که قهوه می تواند یک اسکراب بدن عالی باشد که سلول های مرده را برای شما از بین می برد. با این حال، برای مقابله با سیاهی دور چشم نباید تنها به کافئین اعتماد کنید.

حرف آخر

اگر به دنبال درمان های خانگی برای مبارزه با سیاهی دور چشم هستید، باید بدانید که این درمان ها اثرات طولانی مدت ندارند و ممکن است روی شما اثر نکنند. گزینه های مختلفی وجود دارد، از کرم های رتینوئید (پر ویتامین A) گرفته تا کمپرس سرد و چند بالش اضافی هنگام خواب. رعايت رژيم غذايي و داشتن خواب زيباي كافي نيز به شادابي و خوش‌تيپ بيدار شدن كمك مي‌كند. البته، کانسیلرهای قدیمی و آرایش کلی می توانند به صورت موقت سیاهی دور چشم را از بین ببرند.

با این حال، اگر سیاهی دور چشم شما ادامه دارد و دلیل آن را نمی دانید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. یک متخصص پوست تمام تلاش خود را می کند تا هر گونه کمبود را رد کرده و درمان مناسب را برای شما آغاز کند. حتما به سراغ فرد مناسب بروید.

ممکن است مجبور شوید مکمل هایی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین B12 و آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. و شاید از کرم های موضعی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی هستند. یا فقط رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا غذاهای سالم تری غنی از ویتامین و مواد معدنی داشته باشید. یا به شما توصیه می شود که آرام باشید، خستگی را به حداقل برسانید و بهتر از پوست خود مراقبت کنید. آنها ممکن است برای درمان بیماری هایی که باعث سیاهی زیر چشم می شود، دارو تجویز کنند.

وقتی پا به کلینیک گذاشتید، گزینه ها بی پایان هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توصیه های متخصص را دنبال کنید و منظم باشید.

در انتها، اگر می خواهید از شر سیاهی دور چشم خلاص شوید، باید کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

بیشتر بخوانید: ماسک دور چشم برای رفع سیاهی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 116
  • باردید دیروز : 242
  • گوگل امروز : 18
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 4,907
  • بازدید سال : 49,218
  • بازدید کلی : 1,241,997